Kävin tänään karhulan s-marketissa, ja voi sanoa... Että olen äärimmäisen pettynyt!

Katselin lihahyllylle naudanlihatuotetta, silmääni pisti taaempana vieressä oleva lihapaketti jonka liha oli jo muuttunut osittain rusehtavaksi. Ajattelin että otan tuotteen ja vien sen lihatiskille jotta se laitetaan pois myynnistä. Kunnes huomasin 31.01.2014 parasta ennen päiväyksen, pinosin vanhoja tuotteita syliini kunnes huomasin että en saisi näitä kaikkia mahtumaan syliini ja palautin ne takaisin paikoilleen. Hyllyssä oli erilaisia lihapaketteja useampaa kappaletta parasta ennen päiväyksillä mm. 29.01.2014, 31.01.2014 sekä 03.02.2014.

JÄRKYTYIN!

Olisin ymmärtänyt jos hyllyssä olisi ollut muutama paketti samaa tuotetta mitkä olisivat olleet vanhoja, eli inhimillinen virhe! Mutta kun ei, näitä oli suoraan sanoen paljon, ja vielä montaa eri tuotetta! Kyse oli pikemminkin täydellisestä huolimattomuudesta tai piittaamattomuudesta! Lihatuotteet niinkuin eines- ja maitotuotteet pitäisi päivittäin tarkastaa ja alentaa tarjouksin. Joten, miten on mahdollista että löydän hyllystä näinkin vanhoja tuotteita?

Onnekseni kaupan työntekijä sattui minua vastaan ja ilmoitin hänelle näistä vanhoista tuotteista. Toivon että koko hylly tarkistettiin oitis, ennen kun joku onneton mummo ostaa vanhaa lihaa ja saa itselleen pahimmassa tapauksessa ruokamyrkytyksen...

Tästä eteenpäin, taidan välttää s-marketissa asiointia... Ainakin toistaiseksi!

Itse työskentelen tälläkin hetkellä asiakaspalvelun parissa, kylläkin henkilöstövuokrauksen kautta, mutta kuitenkin. Joten tälläisiin päiväyksiin törmääminen saa minut miettimään missä ihmisten työmoraali on? Jos haluaa ansaita palkkansa työstä, se tarkoittaa tarkkuutta ja osaamista työssään. Jos työn tekeminen vastuullisesti ei kiinnosta, olisi helpompaa irtisanoa itsensä kun viedä työpaikka joltain joka oikeasti tekisi sen kunnolla.

Ymmärrän ettei jokainen päivä voi olla töissä hymyssä suin, mutta ei se niin mahdottomankaan vaikeaa ole! Tästä päästään seuraavaan aiheeseen, nimittäin kassatyöntekijät!

Jokaisella meillä on joskus huonompia päiviä, mutta mikä siinä on, että liian usein törmäämme kassatyöntekijään joka katsoo meitä jo närkästyneesti kun saavumme kassalle? Ilme kertoo suorastaan ajatuksesi meistä tai sinun omasta elämästäsi, olisitko ennemmin jäänyt kotiin tänään? Varmaan, ihan meidänkin kannaltamme! Ja toinen raivostuttava asia, tavaroiden piippaaminen kassalla, kun herkästi musertuvat tavaroiden annetaan liukua hihnaa pitkin alimmaksi... Kun pienellä ranneliikkeellä ne saisi liu`utettua sivulle odottamaan pakkausta...

Ne neljä tärkeää asiaa kassalla;

Tervehtiminen, katsekontakti, hymy sekä oma asenteesi/käytöksesi asiakasta kohtaan.

Näillä neljällä oljenkorrella selviää jo pitkälle!

Sitten ne asiakkaat...

Onko pieni tervehdys liian vaikea sanoa takaisin?

Miksi tuotteet pitää kasata hihnalle niin, että kassakoneen edessä hihnan pienentyessä kaikki päällekkäin kasatut tavarat rojahtavat ympäri hihnaa ja pöytää?

Tai miksi muovipussi pitää heittää hihnalle kaikkien tuotteiden alle niin ettei hihna enää liiku eteenpäin ennen kun muovipussi on poistettu tuotteiden alta?

Oletko huomannut ikinä että välikapulan ja tuotteiden väliin kannattaa jättää rako,eikä kiukutella kun kassatyöntekijä ei tiedä mitkä ovat sinun ja mitkä seuraavan asiakkaan tuotteita kun ne ovatkin menneet sekaisin kapulan vääntyessä tavaroiden paljoudesta?

Miksi loukkaannutaan siitä kun kassamyyjä joutuu pyytämään teitä nostamaan kaljalaatikot tai osan limsapulloista pois hihnalta koska hihna ei jaksa vetää eteenpäin? Tai toisena esimerkkinä nimenomaan nostamaan sen laatikon hetkeksi ylös, kaikilla kassoilla ei ole aina tuotteiden pikanumeroita tai enareita valmiina näille. Onko se meidän vikamme?

Se että ojennat käsi ojossa yli kassapöydän käteistä/pullolappua, ei saa meitä ottamaan sitä nopeammin kädestäsi.

Jos kassalla maksetaan myyjälle vastakkain, miksi raha pitää antaa/ottaa vastaan kassatiskin sivusta tai hihnan takaa?

Lukeeko otsassani "tietopankki" vai miksi oletat minun tietävän monia asioita jotka eivät kuulu edes minun työhöni?

Onko kassatyöntekijä se ihminen kelle kaiken pahan olon saa purkaa hyvillä mielin äksyilemällä?

Mistä oletat kassatyöntekijän tietävän mitä tupakkavalmistetta haluat ostaa jos ilmoitat vain "yksi pussi bonusta"?

Mikä ero siinä on että ruokakaupan jonossa ollaan heti hätäilemässä, mutta alkon jonossa seisoskeleminen ei niinkään haittaa?

Muistathan että mekin olemme ihmisiä, emme alempi arvoisia orjia kassan takana!

Tässä vain muutama ajatuksista mitä on kertynyt. Eli vikaa löytyy useimmiten tiskin molemmin puolin.

jumppa-normal.jpg